2008-12-06

djurplågeri som inte syns?

Titta på denna film
Du kommer inte att få se hundar som blir slagna. Du kommer inte att få se hundar som blir misshandlade eller använda till kamp.
Du kommer att få se människor som älskar sina hundar mer än någonting annat.
Människor som driver hundarna käpprätt in i döden.
Du kommer att få se en dokumentär om avel.
Jag har alltid vetat att det är någonting fel med människans sätt att avla på djur. Det spelar ingen roll om det handlar om katter eller hundar.
Numera avlas det för att utsidan ska blir bra. Skit samma hur insidan blir.
Bara inte djuret är aggro så är allt bra?

En kompis berättade för mig om en liten hund som såg andra hundar leka.
Han blev otroligt upphetsad, men fick inte vara med.
Var han aggro? Var han elak? Lyssnade han inte på matte?
Nej, det enda felet med honom var att det såg ut som om han hade sprungit in i en vägg.
Hans andningsvägar var så sönderavlade så att han började spy när han blev för upphetsad. Är detta vad uppfödarna menar när dom berättar att "dom strävar efter friska djur".

Om en valp föds, helt frisk, men med fel färg. Då avlivas valpen. Är detta friskt och normalt? Nej, valpen har ett genetiskt fel som gör att valpen inte ser ut som sina föräldrar.
Jaha, oj. Men att alla syskon ser ut som rasen ska göra men, dom kan inte andas. Det är helt fullt normalt.

Det sjuka är inte att detta händer, det sjuka är att det har blivit så accepterat så att det nu helt öppet diskuteras om ingrepp för att göra djuret friskt.
Det diskuteras helt öppet om vad man ska använda för att bleka perserns päls under ögonen. För dom rinner så mycket och då blir det missfärgat...
Är det inte bättre att diskutera hur man ska få bort rinnandet?
Nej, det har blivit så vanligt nu. Det är en del av rasen. Deras ögon rinner, det är så det ska vara?
Eller den där hundrasen som ska klippas.
Den ska helt enkelt vara klippt på ett speciellt sätt för att vara godkänd i våra ögon. VA?
Men hallå!!!
Tänk efter människor.

Nej, jag ska gå och pussa på min blandras hund, och mina två huskatter. Sen ska jag bara sitta och gråta en skvätt för alla djur därute som lider för att vi människor är dumma i huvudet.
För att vi vill ha fram det perfekta utseendet i våra djur.
Ni som skiter i att katter har sköra ben, bara deras öron är fina, skit samma att djuret inte kan gå, han har ju perfekt färg... Öppna ögonen. Snälla. Ni är dom värsta djurplågare som finns. Ni skadar inte bara erat jävla husdjur. Ni skadar dess barn, och barnbarn. Ni skadar en hel ras.
Det värsta är att sen kanske det inte finns någon räddning, om man inte tar till avlivning. En slagen hund kan man i alla fall omplasera och ge den några lyckliga år i livet. En hund som har en förstor hjärna för sitt huvud. Ja... tror ni att omplasering hjälper?
Ni som gör detta mot våra djur, jag vill aldrig någonsin höra er klaga på folk som klär sina djur i kläder, tar hål i deras öron, färgar deras päls... ALDRIG.
För Paris Hilton är precis som ni. Går efter utseendet.

Psst... titta noga på bilderna där dom visar raserna "före" och "efter"
Det är stor skillnad.
Skänk sen en tanke på våra siames katter. (om ni inte kommer ihåg hur dom såg ut innan så tänkt på katterna i lady och lufsen)

Ja, detta blev ett upprört inlägg. Jag är sjutk förbannad. Nej, jag blev inte sjukt förbannad för att jag såg dokumentären. Det bara väckte en bubblande ilska till liv.
Jag vet, man ska inte skriva när man är förbannad, för så mycket kan gå fel.
Men vad ska man göra?
Jag vet inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

lotta du skriver så bra... och om vettiga saker. är glad att du har en blogg nu så jag iaf kan hänga med lite i ditt liv. saknar dig! puss johanna

Anonym sa...

Jag tycker du ska skriva en bok. Håller med Johanna här att du skriver väldigt bra...