2008-12-05

är jag så tråkig?

Har kommit fram till att jag är tråkig att gå på promenad med.
Det tycker i alla fall Tuss.
Jag är ointresant, alla lukter är mycket roligare.
Jag är ointresant, alla andra hundar är mycket roligare.
Jag är ointresant, alla andra människor är mycket roligare
Jag är ointresant, löv är roligare.
Jag är ointresant, snö är sjukt mycket roligare

Till och med mina skor är roliga när vi är ute och går.
Men inte jag.

Han sliter och drar i kopplet. Får små tokrus och ska springa i cirklar.
Jag försöker allt. Jag tar med klickern på promenad, hela fickorna fulla med godis. Sen tränar vi hit, stanna, sitt, plats, varsågod, sök få fot...
Ofta får han hälsa på andra hundar (efter att jag har pratat med matte eller husse)
Jag försöker gå olika vägar. Allt för att göra promenaden roligare. Allt för att göra mig roligare.
Men jag vet inte om det är någonting som jag gör fel, eller tydligen är det så. För att jag är inte rolig i tusses ögon.

Idag när jag var uppe och handlade köpte jag en ny leksak. Ett ben som är pefekt att gå och bära på (tycker jag i alla fall)
Jag tänkte att det kan vara vår gå ut och gå grej. Att varje gång vi promenerar så får han gå och bära på den.
Så sagt och gjort. Jag benet och Tusse tog en promenad.
Jag och benet hade skitkul.
Tusse hade också kul. Med lukter, löv, mina skor och stora stenar (som luktade sååå gott)
Ibland var benet också kul.
Men inte så ofta.
Så jag får väll hitta på andra saker för att bli rolig.
Kanske klä ut mig till clown?

För att jag vet att Tuss kan gå fint i koppel. Han gör det varje dag med mange.
Mange säger att han inte går med mig för att jag är för slapp.
Det är bara att rycka till säger han, då går Tusse fint.
Men jag tycker inte om det där ryckandet.

Jag prövar andra metoder.
Varje gång han drar så stannar jag, jag går åt andra hållet. Jag backar tre steg.
När han tittar på mig och stannar så fortsätter jag åt rätt håll.
Vissa delar av promenaden så går jag bar kors och tvärs åt olika håll för att han ska hålla uppmärksamheten på mig. Titta vart jag går och sen följa efter.
Men Tusse förstår inte. Han drar åt alla håll dit jag inte går.

Men skam den som ger sig.
Om du ser någon galning i märsta, som rastar en hund i cirklar, fram och tillbaka, framlänges och baklänges.
Som säger "Tusse, ta benet"
"tusse stanna"
"duktig Tusse"
"snälla tuss...."
"TYSON!"
Ja, bli inte rädd. Det är bara jag som försöker få min hund att gå snällt i kopplet.


Till och med Toker är duktigare i koppel än Tuss

Inga kommentarer: