2009-01-15

Toker, min toktok

Släpade mig upp ur sängen som vanligt i morse, och som vanligt kommer mina fyrbenta vänner och ska hälsa. Dom vill ha mat, dom vill gå ut, dom vill ha gos.
Men vänta!
Det var fyra tassar för lite.
Min lilla Toker var inte i närheten...
Jag brydde mig inte så mycket, trodde han var lite morgontrött. Ibland är Toker det.
Jag gick ut och tog en rök. Hmmm ballkongdörren var redan öppen.
Jaja, inte första gången det händer. Toker brukar öppna den, men han har inte gjort det på några veckor.
Det förklarar varför Toker är borta, tänkte jag. Om han har spanat ut hela natten så är han trött och då sover han.
Det första Toker vill göra på morgonen är nämligen att gå ut på ballkongen, så han brukar alltid sitta och vänta vid dörren.
Jag rökte klart och gick in och la upp kattmat.
Trötter var lite orolig, kastade sig inte på maten som han brukade.
Hmm.. vad har han nu snott för nåt och ätit under natten, tänkte jag.

Men jag började undra mer och mer. Vart är Toker?
Jag tittade bakom gardinerna, ingen Tok.
Jag tittade i lektunneln, ingen Tok.
Jag tittade i sovkartongerna, ingen Tok...
Under soffan, ingen Tok.
Garderoben, ingen Tok!

Nu började jag bli orolig på riktigt.
Jag gick ut på ballkongen igen för att se om jag hade missat honom första gången jag var ute. Det är ju ändå mörkt.
Ingen Tok.
Jag visslade efter honom, ropade lite.
Efter en stund hör jag "mjauuuu"
Jag tittar ner på gatan.
Men där går ju Toker...
MEN DÄR GÅR JU TOKER!


Vad gör min kisse där nere när vi bor här uppe och han är innekatt?

Kastar mig ut genom dörren och springer ner för trappan.
Toker är borta.
Visslar igen och vem kommer springandes om inte min kissepisse.
Min lilla Toker hade hoppat/ramlat ner från ballkongen.
Min hjärtekisse har varit ute på en bilväg hela natten.
Min hjärtekisse....
Jag säger åt Toker att gå in. Men han vill inte. Han går en bit bort. Stannar och tittar på mig.
"Toker bus vad gör du" säger jag


"mjauuuu" säger han.
Jag går mot honom och han möter mig, stryker sig mot mitt ben och jag plockar upp honom i famnen. Min lilla lillla Tokerskrutt.
Märker att jag är barfota och att det är jättekallt ute så jag springer in igen. Med min Tokerbus i famnen.

Aldrig mer någonsin ska jag glömma att låsa ballkongen på kvällen. Aldrig mer någonsin ska jag lämna min älskade kisse där ute. ALDRIG!
Tänk om det hade varit mitt på dan och det hade kommit en bil?
Tänk om han hade träffat på den elaka grannkatten?
Tänk om han hade brytit benet.
Tänk om han hade gjort sig illa.
Tänk om han aldrig hade kommit hem igen!

Min älskade Tokerkisse är hemma nu. Han ligger och sover. Har ätit och gosat en massa när jag kom hem från jobbet.

Min älskade hjärtekisse, förstår du inte att du skrämde matte?



Tokerbus, min hjärtekisse. Försvin aldrig igen

1 kommentar:

Anonym sa...

Men! vilken... tok! hur högt bor ni? lilla stackarn! tur det gick bra iaf...